Over ons

Naturally delicious, deliciously natural

Biochocolade Tohi, een combinatie van authentieke smaak, puur genot en natuur.

Tohi is ontstaan uit het enthousiasme van een kleine groep chocoladefanaten die er een moderne en alternatieve levenswijze op nahielden en voortdurend op zoek waren naar nieuwe gastronomische ontdekkingen.

Tohi neemt u mee naar het ongerepte universum van de chocolade, waar de smaken nog natuurlijk en ongeschonden zijn. De Meesters-Chocolatiers van Tohi gaan over heel de wereld op zoek naar subtiele en soms onbekende smaken, en baseren zich op de tradities van gisteren om vandaag te vernieuwen.

De Tohi, dit klein, vrolijk, aantrekkelijk en kwiek vogeltje werd in 2004 voor het eerst opgemerkt in de Serranía de los Yariguíes, een kleine geïsoleerde bergketen in het noorden van Colombia, nabij de grens met Venezuela.

De bekendmaking van de ontdekking van de Tohi inspireerde ons tot de creatie van dit nieuwe chocolademerk, want ook cacao is oorspronkelijk uit deze geografische regio afkomstig. De vogel legt de link tussen verschillende leefwerelden, symboliseert het exotisme van het reizen, de Vrijheid en de Natuur. Hij is het symbool van poëzie, kwetsbaarheid en vrolijkheid.

De Tohi-chocolade is ontwikkeld naar het beeld van deze ontdekking. Met zijn driekleurige verenkleed, draagt hij op schitterende wijze de kleuren van België, zwarte rug – gele buik – rode kuif. Daarmee hadden we alles. De nieuwe identiteit van de Tohi-chocolade was klaar.

TOHI is :

De zoektocht naar LEKKER

Chocolade is in de eerste plaats synoniem van plezier. Het plezier van wereldsmaken. Exotische kruiden, fruitschilletjes, gedroogde vruchten, grote klassiekers: de Meesters-Chocolatiers van Tohi pakken uit met subtiele en verrassende combinaties.

De zoektocht naar GOED

Fairtrade, Biogarantie, verpakkingen afkomstig van duurzaam beheerd bos (FSC) en CO2 neutrale productie geven duidelijk blijk van onze verantwoordelijkheidszin. Een chocolade dus om (h)eerlijk van te genieten!

De zoektocht naar MOOI

Een unieke chocolade verdient een al even unieke verpakking. Die is dynamisch, flitsend en authentiek. Smul van de gloednieuwe Tohi-chocolade, ‘naturally delicious and deliciously natural’.

Onze waarden

Tohi respecteert het milieu

Onze verpakkingen zijn gemaakt van recycleerbaar materiaal met één component. Het papier en karton komt van bossen die duurzaam en verantwoord worden beheerd.

Tohi maakt chocolade met garantie

Technische en organoleptische kwaliteitscontroles worden tijdens iedere stap van het productieproces uitgevoerd. De productie van Tohi voldoet aan de recentste en strengste normen voor kwaliteit en hygiëne.

Ethiek staat bij Tohi centraal

Om een uitzonderlijke kwaliteit te produceren ontwikkelt Tohi partnerships met klanten en leveranciers. Het bedrijf houdt zich in de Zuiderse landen – vanwaar de meeste van onze grondstoffen komen – bezig met duurzame ontwikkeling.
Tohi chocolade draagt dus ook het “FairTrade” label.

Tohi-chocolaatjes zijn geïnspireerd op reizen die rijk zijn aan ontdekkingen, momenten van humor en sereniteit. Het is het plezier van geven en delen. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de presentatie van onze producten, die deze zoektocht naar Beauty and Good weerspiegelt.

Duurzame cacao met certificaat

Om de beste producten te krijgen bevoorraadt onze cacaoleverancier zich in vele landen.

Ongeacht het land van herkomst van onze cacaobonen hechten wij bijzonder veel belang aan verantwoorde bevoorrading en aan kansen op een duurzame toekomst voor de volgende generaties. Daarvoor werken wij nauw samen met de belangrijkste belanghebbenden. We zijn ervan overtuigd dat de uitdagingen van de sector, zoals het inkomen van de telers, kinderarbeid, dwangarbeid en ontbossing, alleen kunnen worden aangepakt met alle actoren in de cacao- en chocoladebranche en door de consumenten erbij te betrekken.

Steun voor kleine cacaotelers

Onze leveranciers zijn op het terrein actief en rechtstreeks betrokken bij duurzame ontwikkelingsprojecten met kleine exploitanten van cacaoplantages. Bovendien ondersteunen en realiseren zij sinds 1 oktober 2020 het initiatief Living Income Differential (LID) van Ivoorkust en Ghana.

Respect voor ethiek en integriteit in de toeleveringsketen

De bestaande internationale normen komen bovenop de specifieke inspanningen van onze leveranciers om elke schakel in de toeleveringsketen te bestrijken tot aan de bron, met andere woorden de telers en de plantages.

Bescherming van de mensenrechten

De bescherming van de mensenrechten in de gehele toeleveringsketen is een essentieel element. Aan de hand van de verklaring van de Internationale Arbeidsorganisatie over de fundamentele beginselen en rechten op het werk spreekt het voor zich dat de normen van de sector strikt worden nageleefd.

Dankzij hun directe lokale aanwezigheid ontwikkelen onze leveranciers een innovatieve en systemische aanpak om kinderarbeid te bestrijden. Omdat toegang tot gezondheid en veiligheid eveneens een prioriteit is, financieren en controleren zij de bouw van gezondheidsinfrastructuur en drinkwatervoorzieningssystemen in plattelandsgebieden.

Op mondiaal niveau verbinden zij zich ertoe de hieronder vermelde IAO-overeenkomsten na te leven:

  • Geen discriminatie op grond van ras, huidskleur, godsdienst, nationaliteit of sociale afkomst
  • Geen ongelijkheid tussen mannen en vrouwen
  • Geen dwangarbeid
  • Geen onaanvaardbare vormen van kinderarbeid
  • Geen uitbuiting van mensen en van plaatselijke gemeenschappen

Een ontbossingsvrije en bosvriendelijke toeleveringsketen voor cacao

Onze leveranciers erkennen eveneens de milieu-uitdaging van de cacaoteelt en de dreiging van de opwarming van de aarde. Als toonaangevend voedingsbedrijf willen zij op milieugebied een actieve rol spelen in de toeleveringsketen van cacao en wereldwijd tegen 2025 tot koolstofneutraliteit komen en tegen 2030 de waterhuishouding in evenwicht krijgen, onder meer door niet te ontbossen en door bossen te herstellen.