Gezondheid

Chocolade is een lekkernij voor groot en klein.

Wordt gebruikt in de keuken, verbetert het humeur en stimuleert de neuronen... Maar er is meer. Inmiddels vinden we chocolade zowel in de supermarkt als bij de apotheker. Cacao is van nature rijk aan antioxidanten en wordt daarom overal verkocht. De belangrijkste antioxidanten in cacao behoren tot de immense familie van polyfenolen, meer bepaald tot de flavonoïden. Antioxidanten zijn erg belangrijk voor de gezondheid van hart en bloedvaten. Ze vertragen de celveroudering en de beschadiging van bloedvetmoleculen en DNA.

Verschillende studies tonen aan dat chocolade een gunstige invloed heeft op hart en bloedvaten. De polyfenolen in cacao verminderen de oxidatie van slechte cholesterol. Bovendien maken ze het bloed vloeibaarder. Tot slot helpen ze de bloedvaten uitzetten. Hoeveel flavonoïden chocolade bevat, hangt af van het cacaogehalte. Zwarte chocolade bevat dus meer gezonde voedingsstoffen dan melkchocolade. Chocolade heeft bovendien een betere antioxidante werking dan de meeste vaak gebruikte groenten.

De drie basiselementen van onze voeding, met name koolhydraten, vetstoffen en eiwitten, zijn in evenwichtige verhoudingen aanwezig in chocolade. Daarnaast bevat chocolade talrijke vitamines en mineralen : calcium, ijzer, magnesium, kalium, zink, fosfor, vitamine D, vitamine E, vitamine H en vitamine B12.

Dit betekent echter niet dat chocolade zomaar een vervanger kan zijn voor fruit en groenten. Fruit en groenten bevatten heel wat andere voedingsstoffen die chocolade niet heeft. Chocolade kan niet genezen, ook al koopt men een reep bij de apotheker. Als men voldoende fruit, groenten, granen, enz. en daarnaast een gezonde hoeveelheid chocolade eet, draagt dit bij tot een evenwichtige voeding.